Galvin Green – Et lite foretak med et stort varemerke.

Et av verdens mest kjente varemerker innenfor golfklær, spesielt regntøy, er svensk. Nå erobrer Galvin Green verden med sine høyt presterende funksjonsklær.

Galvin Green? Hva er det?

Regntøy, sier noen. Ja, men Galvin Green er mye mer. Det er et multi-layer-konsept med en total hengivenhet for funksjonsmaterialer. Foretakets slogan er ”We never compromise!”.

Men hvor kommer Galvin Green fra? Navnet er litt mystisk og eksklusivt og all reklame er på engelsk. Kommer Galvin Green fra England? Eller fra USA?

Växjö i Sverige? Hmmm …

Växjö er en ny i det sørlige Sverige, i Småland, og her er en av golfverdenens absolutt mest kjente produsent av høyt-presterende funksjonsklær til golf med avansert material og banebrytende design. Slik var det ikke i begynnelsen.

Tomas Nilsson, som grunnla Galvin Green, startet med å produsere arbeidsklær for over 30 år siden. Deretter gikk han videre og produserte T-skjorter og treningsklær til sportsbransjen.

I begynnelsen av 1980-tallet bestemte man seg for å satse på tekniske plagg og der dukket det opp et antall ulike varemerker innenfor skitekstil, sportsklær og skiklær. Galvin Green var med andre ord tidlig ute med tekniske materialer i klærne. Men det var noe som manglet - golfklær og først og fremst regntøy.

For å kunne tilby de beste plaggene, begynte Galvin Green å samarbeide med Gore i 1990. Gore produserer Gore Tex, og resultatet ble Premium-produkter.

900 000 000 millioner porer i Gore Tex

Alt Galvins Greens regntøy i Gore Tex produseres i henhold til fabrikker med Gore-lisens med aller høyeste kvalitetskrav. Gore Tex er en membran i klærne som består av 900 000 000 millioner porer i en kvadratcentimeter. Det er mange porer og det er som en regndråpe treffer et fotballstadion, hvis man skal prøve å beskrive det. Porene er 20 000 ganger mindre enn en vanndråpe, men 700 ganger større enn en svettedråpe. Det innebærer at svetten trenger ut gjennom materialet mens regnvannet ikke kommer gjennom. Det høres ut som det rene Science Fiction, men det fungerer utrolig bra.

Hva skal man gjøre for at de fine Gore Tex-plaggene fungerer over lang tid?

– Et tips for å beskytte Gore Tex-plaggene er å vaske dem med jevne mellomrom for å gjøre fibrene i materialet rene slik at funksjonen bevares. Regelmessig vasking gjør at Gore Tex-membranen fungerer som det skal, forteller Mats Lundqvist, design- og produktutviklingssjef hos Galvin Green.

Golf og bare golf

Mange faktorer har bidratt til Galvins Greens fremgang. En av de viktigste faktorene er at foretaket kun fokuserer på golf, og ikke annet.

– Vi snakker egentlig bare om golf her i firmaet, sier markedssjef Nicholai Stein.

Det at Galvin Green er så fokusert på golf kommer golferne til gode. Galvin Green lytter til golfernes ønsker og mål, og jobber hardt for å oppfylle ønskemålene under produktutviklingen.

– For oss er det bare en ting som gjelder, og det er å hele tiden imøtekomme golfspillernes behov, sier Nicholai Stein.

I alle plagg er det en rekke detaljer som taler for at dette plagget er fremstilt kun med tanke på golf. Selv om man også kan seile i en piké i funksjonsmaterial eller plukke bær i et regntøysett fra Galvin Green, hvis man vil!

– Det at vi tenker produktutvikling og golf innebærer for eksempel regulerbar brystvidde og smalere ermer slik at regntøyet eller wind-stopperen ikke kommer i veien for spillet. Det er egentlig en selvfølge når man tenker på det. Det går faktisk an å produktutvikle regntøykontinuerlig, sier Mats Lundqvist.

At plagget i tillegg kan puste og at det har en meget god vanntetthet er også en selvfølge for et foretak som aldri går på kompromiss! Et bevis på dette er arbeidet med de tapede sømmene i regntøyet. Tapede sømmer er en selvfølge, men også her har man produktutviklet fra en tape som tidligere var 22 millimeter til en 13 millimeters bredde takket være ny teknikk. Det reduserer vekten på plagget og flaten hvor plagget puster blir større.

Galvin Green jobber også mye med farge på plaggene sine.

– Vi begynte å tenke på farger og en egen Galvin Green-stil med mye farge. Det kan være oransje, hvitt eller rødt og ulike kombinasjoner av farger. Det er nok ikke alle som har likt vår satsing på farger, men vi synes at det har utviklet golfen og kanskje til og med gjort den litt gladere og lysere, sier Mats Lundqvist.

Lag-på-lag og mye farge

De klassiske golfklærne er en genser i ull og en piké i bomull. Fint og behagelig, men ikke optimalt til golf. Det beste til golf er klær i funksjonsmaterialer. Og lag-på-lag-prinsippet. Eller som Galvin Green kaller det: ”Multi-layer-konseptet”. Det er faktisk samme prinsippet som for langrenn og fjellvandring

– For å oppnå det aller beste multi-layer-konseptet utviklet vi vårt eget mellomlag, Insula, i polyester, som er i familie med fleece. Det suger ikke opp fukt, det er lett, ventilerende og det har gode varmeegenskaper, sier Mats Lundqvist.

I Galvin Greens produktsortiment finnes det ikke bare regntøy og wind-stoppere, det finnes også undertøy, kompresjonsundertøy, hansker, hatter, piké og trøyer. Alle med fellesnevneren – funksjonsplagg!Materialet er nemlig svært viktig for Galvin Green. Har man de rette materialer i plagget, så er det mer behagelig å ha på seg og lettere å pleie.

Galvin Green - We never compromise!

– Vi ønsker at golferne skal ha både en wind-stopper og et regntøysett. Det ene utelukker ikke det andre, de supplerer hverandre. Wind-stopperen har mange fordeler. Den veier mindre, den er billigere og mykere. Den kan motstå mye regn, men ikke like mye som vanlig regntøy, sier Mats Lundqvist.

Et alternativ til både regntøy og wind-stoppere som er blitt veldig populært de siste årene er et plagg med korte ermer.

– Korte ermer har mange fordeler i golf, spesielt når det gjelder wind-stoppere. Det er ofte bare kroppen du trenger å beskytte mot vinden og med korte ermer blir det lettere å spille, mener Mats Lundqvist.

Foruten å fortsette produktutviklingen, satser Galvin Green på nøkkelmarkedene Tyskland, England, Sverige og USA. USA? Ja, den største golfnasjonen av alle inngår i markedsstrategien, hvor vi vil jobbe med de 500 fremste golfklubbene og deres golfbutikker.

Med tjue ansatte i Växjö, to i USA og ti i England håper vi at vi lykkes med satsingen.

Galvin Green - litt dyrere - litt bedre – eller: Et lite foretak med et stort varemerke!