Galvin Green i Ryder Cup

Galvin Green er, navnet til tross, et helsvensk firma med base i Växjö, og i dag et internasjonalt kjent varemerke, og det er ikke blitt mindre kjent etter Ryder Cup. For fire år siden fikk Galvin Green spørsmål om firmaet kunne kle opp det europeiske Ryder Cup-laget. Den gangen sa de nei.
- Vi var ikke klare for en slik oppgave da, men det er vi nå, forteller direktør Christian Nilsson.
Firmaet hadde ikke ressursene som skulle til internt. Galvin Green var også på det tidspunktet i gang med å etablere seg i USA, og en satsing på Ryder Cup ville ha splittet virksomheten for mye opp.

Ryder Cup-organisasjonen jobber langsiktig, og Galvin Green blir med og utstyrer de europeiske spillerne neste gang konkurransen spilles. Det er i 2018 i Paris.
- Da vi fikk spørsmålet første gang, var det et ugunstig tidspunkt for oss. Vi kikket lenger frem og vi så hvilke utfordringer vi stod overfor. En mindre omorganisering ble gjennomført og vi tilsatte nye ressurser i selskapet, fra design og produktutvikling til økonomi, innkjøp og logistikk, forteller Christian Nilsson. Nå er vi definitivt klare!

Det betyr at vi innen neste sesong, i 2017, står med et helt nytt sortiment som forbrukerne vil bli overrasket over.
- Vi skal fremstille produkter som kundene ikke er klar over finnes. Vi kan aldri slå oss helt til ro. Det er alt for mange eksempler på at det er gått dårlig for firmaer som bare vil klare seg med det de har.
De nye produktene som lanseres av Ryder Cup-spillerne gir enda mer komfort, de er enda bedre, og de har større fleksibilitet – et bedre plagg rett og slett.
Timingen er perfekt da Galvin Green, som første varemerke, slipper golfklær i Gores nye materiale GORE® C-KNIT™ våren 2017, og kan tilby Ryder Cup-laget å være først ute med dette materialet.
C-KNIT™ har et tynt, strikket fôr på innsiden som gjør plagget mykere og gir bedre pusteegenskaper

- Oppgaven med å kle opp Ryder Cup-laget styrker ikke bare vårt selvbilde, jeg håper og tror naturligvis at det også styrker alle golfspillernes selvbilde. Det å ha gode klær mot regn og vind hjelper oss til bedre golf, sier Christian Nilsson.
Han ser virksomheten i et bredere perspektiv. Hvordan ser verden ut? Hva skjer i våre umiddelbare omgivelser, og hva skjer rundt omkring i verden.
- Vi må være ydmyke i forhold til utviklingen. Den økte bevisstheten på miljø stiller høye krav på den produserende sektoren. I vårt tilfelle betyr det at vi må tilføre merverdi i klærne våre. Vi må øke kunnskapen om produksjonen. Fortelle at vi har kontroll på alle leddene i kjeden.
- Som eksempel på det kjøper vi alle detaljer enkeltvis, fra glidelås til stoff og knapper, nettopp for å ha kontroll, forteller Christian.
Kontroll føles som en viktig del, spørsmålet er hvor mye kontroll Christian har over været? Regn og vind i slutten av måneden på Hazeltine i Minnesota er vel ønsketenkning i hans tilfelle.