Light and Tight

Under Solheim Cup for noen år siden kunne den oppmerksomme observatør se hvordan de amerikanske spillerne ved alle slagene tok av seg regn- og vindjakker. De europeiske spillerne beholdt jakken på. 

Vi må alltid ta utgangspunkt i hvordan en golfspiller beveger seg. Hvordan en golfspiller føler seg når hun har på seg regntøy, sier Chris Mattson, som er sjefsdesigner for Abacus Sportswear, firmaet som ved fem anledninger har hatt i oppgave å kle på Solheim Cuplaget.

– Selvfølgelig er det i kombinasjon med funksjon, det å holde seg tørr og varm. Denne oppgaven har vi fortsatt, forteller hun. 

Da hun så de europeiske deltakerne i klærne hun hadde designet, forsto hun at selskapet var på rett spor. Uansett hvilke klær det er, om det er jakker eller bukser, så bør det aldri være noe som distraherer, ikke noe man tenker over. Man skal bare like klærne, og like å ha dem på. Det har vi eksempler på.

– Når den svenske stjernespilleren Anna Nordqvist spilte i regnjakken sin, selv om solen skinte fra en skyfri himmel, så er det selvfølgelig et godt eksempel på at hun likte klærne.

Jeg vil gjerne påstå at trivsel legger til rette for lav score. Du kan spare slag ved å være kledd riktig, sier Chris Mattsson med et smil.


Chris har vært i tett samarbeid med de siste Solheim Cup-kapteinene for å innfri hver spillers ønsker. Været er en viktig faktor i et konkurranse som Solheim Cup, og da er det viktig at alle føler seg komfortable og bra i de funksjonelle klærne. Klær kan faktisk være avgjørende for resultatet.

– I et tett samarbeid som dette lytter jeg til meninger og erfaringer fra spillerne. Før konkurransen i Colorado, USA, husker jeg at kaptein Lotta Neumann mente at klærne skulle være lyse på grunn av et varmt og fuktig klima. Lyse klær tiltrekker seg ikke varmen på samme måte som mørke klær.

Abacus Sportswear har kledd golfere i tjue år, og ideene om hva selskapet skulle jobbe med og hva det skulle representere er uendret.

– Jeg pleier av og til å se tilbake for å se hva som drev oss på den tiden, sier Sven-Olof Karlsson, adm. dir. og grunnlegger, og han er glad for å fortsatt kunne følge den opprinnelige ideen og planen.

For tjue år siden så han et behov for å fornye og modernisere golfklærne. Og han var ikke alene. Det var flere aktører som hadde tenkt på det samme, men han opplevde bare konkurransen inspirerende. 

– Det fikk golferne til å få øynene opp for at man kunne kle seg litt mer frisk og fargerik. Det kan vi takke Jesper Parnevik for. Selv om han ikke brukte klærne, stod han for det nye. Men vi har stort fokus på funksjon.

Det har nok ikke vært tilfeldig at mange svenske selskaper ble kjent for regntøy og vindtøy. Været her krever at vi kler oss ordentlig.

– Ja, men da burde jo Storbritannia ha vært foran oss i utviklingen, sier Sven-Olof, men det skjedde ikke så der på den tiden. Nei, det var i Sverige at vi jobbet med fornyelse.

Han har selv jobbet med et engelsk selskap i samme bransje, og nevner hvordan konservative ideer kan få styre.

– Apropos konservative ideer, så gjelder dette også for mange svenske golfspillere. Hvis jeg skal være litt selvkritisk, så burde vi ha markedsført oss enda sterke når det gjelder de nye materialene og måten å produsere moderne og effektive klær på.

– Det er faktisk ganske mange som har litt vanskelig for å tro på at våre produkter kan være regntette med tanke på hvor tynne materialer vi jobber med.

– Materialene har vært gjennom en enorm forbedring. De er selvfølgelig vannavstøtende og holder oss varme uten at vi blir svette, det har vi jobbet med lenge, men nå er fokuset på stretch. Plagget trenger ikke å være stort. Vi føler oss mer vel hvis vi ikke kan høre at vi beveger oss. Det skal være stille og smidig. 

Han legger vekt på når han forteller at hjørnesteinene i virksomheten er funksjon, design og kvalitet. Ikke uvanlig – de fleste bedriftene vil gjerne forbindes med god funksjon, fine klær som holder mål, men Abacus vil alltid bygge videre på hjørnesteinene. For Abacus gjelder det å finne de riktige materialene og tekstilene i deres omfattende arbeid.

– Ja, innen hver nye kolleksjon kikker vi grundig på hva som finnes på markedet. Vi ser og kjenner på mellom tjue og tretti tusen stoff for å finne de materialene som passer best.


Prismessig så ligger Abacus litt under sine konkurrenter. Er det bare positivt å ligge på en lavere pris?

– Ja, vi vil gjerne beholdet dette imaget da jeg mener at kundene får mye igjen for det de velger å bruke penger på. 

– Men vi vet ikke hva konkurrentene våre gjør, vi fokuserer hele tiden på utvikling. Et godt eksempel på utvikling er glidelåsen i regnjakkene våre. Den går ned til litt over buksens underkant. Dermed blir du ikke våt på føttene. Vannet renner ikke inn i skoene da stoffet hviler på utsiden av skoene. I tillegg er det mye lettere å gjøre noe med lengden på buksene hvis det ikke er en glidelås i veien. 

– Vi tar også et stort skritt i år med X-series-kolleksjonen. Det er et helt nytt konsept som ligger helt i front i forhold til funksjon og design, noe helt nytt.

– Et lite men godt eksempel er på regnjakken. Det er elastikk i ermet, noe som gjør det lettere for spilleren å trekke opp ermet uten å skulle bruke borrelåsbånd, som de fleste har, og som kan være litt upraktisk.  

Selv om utviklingen beveger seg raskt fremover, finnes det i dag enda ingen helt vedlikeholdsfrie stoffer. Etter hver vask må du sørge for at de vannavstøtende funksjonene bevares. 

– Ja, men også her har det skjedd en utvikling, sier Sven-Olof.

– I dag bruker vi mer og mer miljøvennlige materialer. I vår kolleksjon X 37.5 brukes få kjemikalier, men det brukes f.eks. kokosnøtt og lavasand.


Vi kan med glede konstatere at Sverige i denne sammenhengen er et pionerland. Flere andre land følger nøye med i hva vi foretar oss. 

Flere og flere driver med utendørsaktiviteter som stiller høye krav til utstyr. Klær som gjør at du kan prestere bedre og fullt ut nyte arbeidet. Derfor er det ikke overraskende at Abacus sine klær er interessante for både ridning og sykling.

– Ja, faktum er at vi får mange forespørsler fra begge disse gruppene, men for øyeblikket ligger vårt fokus på golf. Vi er veldig oppmerksomme på at funksjonen skal være den rette. Vi må ha oversikt over alle detaljer på klærne og i bevegelsesskjemaet, som er grunnlaget for funksjon og prestasjon. 

– I dag er alle sportsgrenene så enormt spesialiserte at man bør tenke seg om flere ganger før man velger å gå inn i virksomheten, sier Sven-Olof Karlsson. Det er ikke aktuelt for øyeblikket. 

– Vi kan for eksempel få triatleter, som både svømmer, sykler og løper, til å teste klærne våre. 

– Deres synspunkter er svært verdifulle for oss, sier konsern-sjef Chris Mattsson. Hvis vi vet at klærne våre holder der, ja, da vet vi at de også holder på golfbanen. 

Hun ville sikkert gjerne ha satt seg ned til tegnebordet for å designe klær til disse sportsgrenene, men nå er det golfen vi holder fokuset på. Helt fra begynnelsen har Abacus vært en kuleramme som er blitt brukt til å regne med.

Det er mange som regner med Abacus, både nå og i tiden fremover.