Hovland-effekten tok J.Lindeberg til nye høyder
J.Lindeberg er et av klesmerkene som er mest populære i Golfstore sine butikker. I Norge har for eksempel golfere kjøpt hele 50 prosent mer Lindeberg-klær i år sammenlignet med 2023. Kanskje kan denne suksessen tilskrives det norske ikonet Viktor Hovland, eller det store antallet unge mennesker som har begynt å spille golf i landet?
– Hovland-effekten internasjonalt var utrolig! Våre omtaler i medieklipp gikk opp med 650 prosent i løpet av få timer da Viktor hadde på seg azalea-trøya under Masters, sier selskapets administrerende direktør Hans-Christian Meyer og fortsetter:
– Vi solgte ut skjorten bare timer etter at han hadde den på seg. Vårt lange og tette samarbeid med Viktor er basert på gjensidighet og det er gøy å se hvordan vi begge har utviklet oss sammen gjennom årene. Det har absolutt styrket vår posisjon som et innovativt og ettertraktet klesmerke innen golf.
Og selv i Golfstores butikker er det gjennom merkets stadige fornyelse sammen med en kombinasjon av dristig og tradisjonell design som gjør at det skiller seg ut.
– Vår drivkraft kommer fra en konstant søken etter å utfordre grensene mellom sport og mote. Vi har alltid ønsket å skape noe nytt, noe som ikke bare fungerer bra på golfbanen, men som også ser bra ut i hverdagen. Denne tankegangen gjennomsyrer alt vi gjør, og er inspirert av arven vår fra både Stockholm og New York, hvor vi alltid har som mål å skape kolleksjoner som ligger et skritt foran innen design og teknologi, sier Meyer.
Hva er årsaken til suksessen?
– En nøkkel er vårt fokus på innovasjon, kvalitet og å hele tiden lytte til kundene våre. Samtidig har vi utvidet sortimentet vårt og utviklet produkter som er både funksjonelle og moteriktige, og som appellerer til både profesjonelle spillere og vår målgruppe av mennesker med en aktiv livsstil.
Og hva ser dere i krystallkulen når det gjelder klesbransjen?
– Den neste store trenden vi ser er den fortsatte utviklingen av tekniske hybridplagg, klær som kombinerer ytelsen til sport med en mer hverdagslig stil. Vi tror at golfmote vil bli enda mer allsidig og en måte å uttrykke sin personlige stil på. Derfor fokuserer vi på å skape plagg med smarte materialer og funksjoner som passer til både sporten og til byturer.
Apropos fremtiden. Vi ønsker at fremtidige generasjoner skal ha det like moro, eller kanskje enda mer moro med golf enn vi spiller har i dag. Hvordan jobber dere I forhold til bærekraft?
– Bærekraft er en sentral del av strategien vår og påvirker alle beslutninger vi tar, fra design og materialvalg til produksjon. Vi jobber kontinuerlig med å redusere vår miljøpåvirkning ved å øke bruken av resirkulerte materialer og sertifiserte leverandører. Ved å velge OEKO-TEX og bluesign-sertifiserte materialer kan vi sikre at produktene våre ikke bare er av høyeste kvalitet, men også produseres ansvarlig både når det gjelder planeten og de som jobber på fabrikkene. Å lage tidløse plagg av høy kvalitet bidrar også til å øke levetiden, slik at de kan brukes og være gode i mange, mange år.