SOMMER MED SOL

Gjør deg klar til sol, vind og muligens også noe vann. Sommeren er på vei, og butikken er fylt med flotte klær for golf til all slags vær. Hva blir sommerens trend? Mønstre, firkanter, print og vakre farger.

Årets golfmote er ikke bare flott, den er også funksjonell og skreddersydd til mange lange dager på golfbanen hvis solen steker eller hvis det er mye vind. 

I sommerens første kolleksjoner er det mange stiler: Du finner rene klassiske klær i flotte farger fra FootJoy og Peak Performance, sportsinspirerte klær fra Adidas og Puma, og du finner moderne design fra Original Penguin, Callaway og Daily Sports... og mye mer.


Callaway: Fargerike mønstre

Ely Callaway ville gjøre golfen morsommere. Da han introduserte Big Bertha 1991, revolusjonerte den spillet og gjorde det mer tilgjengelig for den brede befolkningen. Plutselig kunne driveren fra tee løfte slaget og opp i en bue.

Siden dette har Callaway hatt denne funksjonen. Golf skal være morsomt. Denne ambisjonen avspeiles i varemerkets motekolleksjoner. Også her følger Callaway med i tiden. De siste årene har vi sett en hel del mønstrete plagg, spesielt i dameklærne. I år slår denne trenden gjennom på alvor. Det er på tide å si farvel til stripete pikeer og trøyer med blokkmønster. Man kan se tendensen i herre-kolleksjonen 2018, men i 2019 handler det mer om strukturer og mønstre, også hos herrene. Og Callaway er ett av varemerkene som leder designtrenden. Årets kolleksjon er alt annet enn basic og nedtonet. Det er nesten omvendt – den er sprudlende og glad. Omtrent slik det føltes da man slo en Big Bertha for første gang…

Når det gjelder funksjonsmaterialet går Callaway etter en langsiktig holdbarhet når det gjelder produksjon. Om bare noen år skal store deler av Callaway-kolleksjonen fremstilles av gjenvunnet material. Bra!

Abacus: På høyt nivå!

Abacus har golfklær med en genuin funksjon og som har bevist at de holder på aller høyeste nivå. Firmaet ble grunnlagt i en overbevisning om at man kunne fremstille golfklær som var både flotte og funksjonelle. Og i tillegg moderne. I flere år samlet gründerne ideer og tanker som så smått munnet ut i en konklusjon – de sørget for at golferen føler det bekvemt i all slags vær slik at han eller hun kan fokusere på spillet og på dem man spiller med. Klærne skulle ha stretch og føles lette. De skulle kunne puste, beskytte mot regn og samtidig være behagelige. Alt dette kan de fortsatt. Aller mest populær er kanskje mini-kolleksjonen X-series by abacus, som kombinerer alle disse egenskapene med et ledende material for enda bedre funksjon.

Fem ganger har Abacus kledd det europeiske Solheim Cup-laget. 2011 var det øsende regn. Europeerne fortsatte med å spille som om ingenting var skjedd. De slo fulle slag i jakkene med stretch. Amerikanerne derimot tok av seg regnjakkene for å kunne bevege seg bedre i svingen. Og, en ikke uviktig detalj: Det klærne til det europeiske lagets var nok også litt finere og stiligere enn klærne til amerikanerne…

Original Penguin: Originalen er tilbake

Noen mener at Original Penguin by Munzingwear er originalen når det gjelder golfpikeer. Merket dukket opp på midten av 1950-tallet og nå er Original Penguins by Munzingwear tilbake i Norge. Årets kolleksjon har hentet mye inspirasjon fra moteverdenen – det er mye print, og den er ganske crazy. Pingvinen er morsom! Alle trøyene har egne navn og temaer, for eksempel Pete on a Trip Polo, der pingvinen er ute på reise. En annen modell er inspirert av den opprinnelige trøyen med smoking-krage og lomme på brystet.

FootJoy: Rene linjer

Ingen annen sko har gått så mange mil på golfbaner verden over. Allerede i 1927 ble FootJoy offisiell sko for det amerikanske Ryder Cup-laget under ledelse av den glamorøse champagne-elskeren Walter Hagen.

Det har skjedd litt siden det. FootJoy handler om tradisjon. Men foretaket har også stort fokus på komfort og prestasjon. Altså det vi normalt kaller for kvalitet. I dag fremstiller FootJoy ikke bare sko, men også strømper, hansker, regntøy og – siden 2012 – golfklær. Og det fremstilles i samme tradisjon. FootJoy sine golfkolleksjoner er rene og klassiske, men også moderne i linjer, fargevalg og stil. Og FootJoy gir sannsynligvis også en god tour-følelse. Hundrevis av spillere på verdens ulike proff-tourer bruker FootJoy sine produkter. Fashion-linjen for 2019 har fire ulike fargetemaer.

Disse fargekolleksjonene kan man velge å kombinere med plagg fra en annen kolleksjon fra FootJoy som heter Essentials. Ensfarget i navy, hvitt og rødt er basisen, men i år finnes det også en hel del tidstypiske småmønstrede varianter av pikétrøyer. Selv om vi har å gjøre med et klassisk golf-merke med sin egen stil, så kan man jo allikevel godt følge med i tiden.

Puma: Sporty!

Puma har brukt energigivende farger helt siden de gjorde entré i golfen i 2004. De fant sin plass og skapte oppmerksomhet gjennom en diskret tilnærming til golfens sterke tradisjoner. Puma satte virkelig farge på spillet! I 2019 er det fortsatt fargeelementer, men i år handler det også om å finne en god stil og balanse. Varemerket beholder sitt særpreg med farger og mønstre, samtidig er stilen sporty. Det passer naturligvis bra til sportsmerket Puma. Sport og trening er utgangspunktet.  

I årets kolleksjon er FusionYarn en nyhet, der man blander bomull inn i funksjonsmaterialet. Det gir en myk og naturlig følelse i plagget, samtidig beholder det funksjonaliteten. Også den sømløse Evoknit-trøyen vil vekke stor interesse i butikken. Den puster bra, finnes i mange farger og føles veldig behagelig mot kroppen.

Adidas: Sporty røtter

1954 skjedde et mindre mirakel. Tyskland slo det hittil uslåelige Ungarn i fotball-VM. Etter kampen ble den uventede seieren forklart med at tyskerne spilte i lettvekt-sko med skru-knotter mens ungarerne fortsatt brukte grove skinnstøvler i en engelsk modell. Det var der og da Adidas reise mot toppen begynte. 

I dag er man et av verdens mest anerkjente varemerker innenfor sport. Det gjelder også for golfen, som er på vei til å etablere seg som en sport som alle andre. Det kunne man se på spillerne på touren. Spillerne er veltrente og de slår ballen både hardere og lengre enn noen gang før. Det merkes også i golfbutikken. Ikke minst når man tar en smugtitt på Adidas’ 2019-kolleksjon. En del av plaggene har tydelige trekk fra løp og trening. Ta for eksempel Boost-sålen som opprinnelig ble fremstilt til løp, men som nå også finnes i golfsko. (Den som har spilt en runde i Boost-sko bytter dem helst ikke ut). Og på flere dametopper kan man se at skjæringer og linjer har hentet sin inspirasjon fra svette treningsøkter. Det er antakelig ikke tilfeldig at Adidas valgte å kontakte stjernespilleren Dustin Johnson som frontfigur til klærne sine. Han var en dyktig allround idrettsutøver før han valgte å satse alt på golf. Ved siden av den brede golfkolleksjonen har Adidas adipure mer klassiske golfklær, som representeres av Justin Rose på touren.

Peak Performance: Fungerer alltid!

Det gikk utfor allerede fra starten av. Da Performance ble grunnlagt i Åre i 1986 var det som et rent skimerke. Men det tok ikke lang tid før de etablerte seg som et av de mest trendy varemerkene, også innen golf. I 1991 lanserte Peak Performance første golfkolleksjon, og den har siden dette alltid vært en del av varemerket.

Årsaken til at Peak Performance ble så stor innen golf kan være at Peter Hedblom og Helen Alfredsson var ambassadører for varemerket – og at Alexander Norén fikk sin første seier på Europa-touren i klær fra Peak Performance. I en periode var Peak Performance også klessponsor til tre konkurranser på Europa-touren, samtidig som de sponset den nasjonale svenske touren, SGT. 

Årets golfkolleksjon er skreddersydd, har tekniske egenskaper og er sofistikert med fokus på funksjon. Når det gjelder teknisk materiale så er Peak Performance, med sine røtter i skiverdenen, alltid til å stole på, kolleksjonen er designet for den hengivne golferen som alltid krever den beste prestasjonen og stilen. Multi-funksjonelle plagg er også viktige i denne kolleksjonen, hvor Peak Performance kombinerer golf og urban mote i en fin blanding. Plaggene er skapt til en golfer som beveger seg mellom ulike aktiviteter, og som lever et aktivt liv utenfor banen. Funksjonen er veldig høyt prioritert, men like viktig er det at stilen er på plass. 

Galvin Green: Elegant funksjon

I 30 år har de valgt å ikke gå på kompromiss, og det har gitt Galvin Green et godt ry i store deler av verden. Regntøyet deres er ikke bare pålitelig når det gjelder funksjon og kvalitet – de har også en kjent design. I år lanserer Galvin Green en ny regnjakke med innfellinger i GORE-TEX Superstretch-material, og hvis du mener at dette er gjenkjennelig, så kan det være fordi du så det blant de europeiske spillerne i Ryder Cup. Og linjen er i utvikling. Det er allsidige plagg med gode pusteegenskaper, som beskytter mot vind og som er vannavvisende. Når det gjelder pikéer presenterer Galvin Green den største kolleksjonen noensinne. 

Årets kolleksjon har en del mønstre – prikker, striper, firkanter – men også plagg som er mer nedtonet. Det gir klærne eleganse og det gjør dem anvendelige i mange sammenhenger. Det er fortsatt klare farger, men færre plagg i flere farger. Derimot er det mange plagg som har fått noen fine detaljer som skiller seg ut.