Nyheter


Årets golfnyheter er her!

Golfåret 2021 byr på mange nyheter og store produktlanseringer. Golfstores kunnskapsrike sortimentsråd har som vanlig gjort en solid jobb og valgt ut de beste produktene i hvert prisklasse. Vi lar Alexander Anderson, Commercial Manager i Golfstore, vise oss noen av årets mest spennende nyheter. 

Hva mener du er årets tre mest spennende nyheter?
"Det første jeg tenker på er Pings nye G425-serie med drivere, fairwaywoods, hybrider og jernkøller. De har finjustert mange detaljer og blant annet laget en skikkelig bra driver, G425 Max.
Og så må jeg nevne Cobras nye Radspeed-serie med metalwoods og jern. I høst lanserte Cobra markedets første 3D-printede putter, en kølle som bare ble produsert i 500 eksemplarer og utsolgt med en gang. 3D-teknologi kommer nå tilbake i de nye Radspeed-jernene med en 3D-printet komponent i konstruksjonen, noe som gjør køllene mye mer tilgivende.
Til slutt vil jeg gjerne nevne Titleist sin nye Pro V1. Verdens mest spilte ball oppgraderes hvert annet år. Den nye Pro V1 lover redusert spinnhastighet, høyere ballhastighet og forbedret følelse i nærspillet. ”

Årets store trend?
“El-traller, uten tvil. Vi så en enorm interesse for el-traller allerede i fjor, og jeg er sikker på at trenden vil øke. I mange konkurransesammenhenger er el-trallen allerede en selvfølge, og man regner med at den vil spare deg for 2-3 slag per runde. CT6 fra PowaKaddy er et eksempel på en veldig kompakt og fleksibel tralle, sannsynligvis den minste på markedet. ”

Hvilke nyheter ser vi på skohyllen?
“Premiere Series er en helt ny designlinje fra FootJoy. En moderne / klassisk sko med mye funksjon, som kommer til både damer og herrer. FootJoy slipper også Stratos, som har stort fokus på komfort. Fra Puma kommer blant annet den sporty Ignite Fasten8, og Adidas fortsetter å ta et standpunkt i forhold til holdbarhet når det gjelder både sko og klær. I år lanserer de for eksempel EQT, en stilig løpeinspirert golfsko med retrofølelse, laget av resirkulert materiale.”

Og når det gjelder klær?
“Holdbarhetstrenden er ekstra tydelig her. Som tidligere år har vi valgt et komplett og sterkt sortiment av produkter fra de fremste leverandørene. Nytt i år er samarbeidet med G / FORE - et lekkert premium-varemerke med moderne design som skiller seg ut. ”

Hvilke av årets nyheter gleder du deg mest til å bruke på banen?
“Det er så mye nytt og spennende i år, så det er vanskelig å velge. Og det er mange nyheter jeg ikke har nevnt her - de nye Apex-jernene fra Callaway, for eksempel. Dem vil jeg gjerne teste! ”


Dansk pioner kommer tilbake etter 14 år.

Brian Amossen blir Golfstores 240. medlem når han nå kommer tilbake til oss etter å ha jobbet trener og klubbsjef i en årrekke. Og det er vi selvfølgelig glade for! Brian var en av drivkreftene da Golfstore startet opp i Danmark i begynnelsen av 1990-tallet, og deretter satt han i styret vårt i hele ti år! Vi er veldig glade for at du er tilbake, Brian! 

– Takk, det er en selvfølge for meg og det føles helt naturlig å koble meg til Golfstore nå når jeg skal åpne egen butikk igjen, sier Brian. 

Nå er han tilbake som Head-pro på Fredrikssunds Golfklubb i Nords-Sjælland, klubben der han hadde sin Golfstore-butikk og som han forlot for 14 år siden. 

Mye av Golfstore er nok det samme, men en av tingene som er kommet i mellomtiden er den nye satsingen på utdanning som vi nå gjør med Golfstore Academy. Og Brian kan ikke understreke nok hvor viktig dette er: 

– Å være proff og drive butikk handler ikke bare om at man kan lære hvordan man svinger en kølle. Det krever også at man vet hvordan man skal drive forretning, sier Brian. Jobben som klubbsjef har nemlig gitt ham verdifull innsikt i hvor viktig det er å ha kontroll på budsjettene og lønnsomheten.  

– Derfor er det veldig positivt at man som medlem i Golfstore har mulighet for å tilegne seg  kunnskap som også gjelder selve virksomheten. Ikke minst i disse tider! 


2020 – et år som vil gå inn i historien

På mange måter har 2020 vært et historisk år som nå er over. Vi har lært oss nye begrep og ord, som sosial distansering, koronatilpassede aktiviteter og selvisolering. Land har stengt ned og reising mellom land er mer eller mindre stoppet siden Covid-19 spredte seg over hele verden. Vi har måttet innstille oss og omstille oss. Pandemien har ikke etterlatt noen upåvirket, og vi føler med dem som har blitt rammet og som har mistet sine kjære på grunn av viruset.

Et sammendrag av golfåret fra oss på Golfstore inkluderer vanligvis tanker om hvordan været har påvirket golfbanene våre, om produktnyheter, antall golfere i Norge og hvordan vi kan lykkes med å øke interessen for sporten og nå ut til nye unge golfere. Alt dette er fremdeles relevant, men det overskygges av Corona-pandemien som har påvirket alle i verden på en eller annen måte.

Vi ser tilbake på et år der vi vekslet mellom fortvilelse og håp. Fra et bedriftsperspektiv opplevde vi i utgangspunktet en frykt, som mange andre selskaper, for at leveranser fra Asia ville utebli. Deretter begynte land i Europa å stenge, og da forsto vi at det kan påvirke golfere og til syvende og sist våre medlemmer.
Ettersom vi har virksomhet i forskjellige deler av Europa, har vi sett hvor forskjellig pandemien har påvirket markedene våre.

Resultater viser at Sverige og Norge har hatt en enorm økning i nye golfere, rekordmange runder har vært spilt og det har vært høyt press på golfbanene. Dette er selvfølgelig noe vi i Golfstore og våre medlemmer i disse landene har kunnet dra nytte av og som vi er takknemlige for.
I Tyskland, Østerrike, Nederland og Danmark har golf vært hardere rammet av nedleggelser i løpet av året.
Men gjennom kreativitet og tydelig kommunikasjon har vi klart å snu en stor tilbakegang til positive resultater også her. Våre medlemmer har tilbudt trening hjemme i golfernes hager ved hjelp av nytenkning, de har tilbudt drive-through fra golfbutikken når golfklubben har vært stengt og mye mer.
Uansett land, så har vi med glede sett at forbrukere støtter den lokale butikken i hjemmeklubben, og vi opplever at folk flest er tolerante i forhold til lange leveringstider, noe vi fortsatt har slitt litt med.

2020 er over. 2021 er i gang. Jeg tror dette vil bli et år der vi trenger å tilpasse oss den yngre generasjonen som entret golfscenen i løpet av året. De ser på golf på en annen måte enn vi er vant til. De spiller golf fordi det er sosialt og morsomt og ikke har samme klubbtilhørighet som mange andre. I tillegg kjøper de mye på nettet, og gjerne brukt. En annen ting er at nybegynnere generelt har en annen kjøpeatferd enn etablerte golfere. De bytter utstyr oftere da de raskt utvikler spillet og behovene sine. Dette er vi forberedt på.

To ord som jeg tar med meg fra 2020 er kreativitet og kommunikasjon. Jeg tenker ofte på hvor viktige disse ordene har vært for oss på Golfstore. Å tenke kreativt og å tydelig kommunisere riktig budskap til riktig person og målgruppe, uansett om det er til medlem eller sluttforbruker, så har dette vært veldig viktig i et så annerledes år som dette. Det har vært en viktig erfaring, og det er noe vi vil utvikle videre på i 2021.

Avslutningsvis vil jeg benytte anledningen til å takke alle våre medlemmer og alle golfere og ønske alle et riktig godt nytt år.

Johan Thellmark
Adm. dir.
Golfstore


Unikt samarbeid for verdens første 3D-printede golfkølle

Cobra og Hewlett Packard innledet for to år siden et samarbeid for å produsere golfkøller ved hjelp av 3D-printere. Nå er verdens første serie-produserte 3D-printede golfkølle her: putteren Cobra SUPERSPORT 35. Men dette er bare begynnelsen, 3D-teknologien åpner for helt nye muligheter å utvikle golfkøller på.

Cobra er et av golfens mest innovative selskaper og Hewlett Packard er det samme innen printere og 3D-printere. For to år siden startet de et innovativt samarbeid med mål om å utvikle den fremtidige måten å bygge golfkøller på. 3D-printere gir helt nye muligheter for å maksimere prestasjonene i forhold til vekt – akkurat det alle golf-firmaer jobber for å oppnå.

- Vi har samarbeidet med HP og Parmatec og brukt Meta Jet-teknologien til å utvikle vår nye putter Cobra SUPERSPORT 35. Vi innså umiddelbart fordelene med 3D-printere, og det er en friere måte å designe produktene på, lettere å finjustere og endre konstruksjoner, og ikke minst så blir sluttresultatet det samme hver gang. 3D-printere er en revolusjon, ikke bare i hvordan vi kan utvikle og produsere golfkøller, det vil bety en revolusjon for hele sportsbransjen, sier Jose Miraflor som er Vice President of Marketing i Cobra Golf.

Fordeler med 3D-printede  køller

Generelt kan man si at det er tre fordeler med 3D-printede  køller. Du kan maksimere vridningsstivheten fordi du kan fremstille betydelig mer komplekse konstruksjoner, vekten minimeres og presisjonen er betydelig bedre sammenlignet med dagens køller.

Tradisjonell produksjon av golfkøller begynner med et stykke metall der du på en eller annen måte fjerner materiale for å konsentrere massen der du vil ha den. Med 3D-printere er det bare motsatt. Der starter du med ingenting, og fyller på med materiale der du trenger det. Cobra og HP har utviklet en fagverkskonstruksjon med smale stag i alle mulige retninger for å maksimere vridningsstivhet og minimere vekten.
En annen stor fordel er at det er veldig enkelt og raskt å utvikle en ny prototype eller foreta finjusteringer fordi det ikke er behov for verktøy eller støpeformer. Det er "bare" å tegne en ny konstruksjon i datamaskinen og trykke "Print ut".

Samtidig som det tar tid å utvikle en første prototype med tradisjonelle metoder, så kan Cobra nå teste ti, kanskje 20, prototyper og selvfølgelig blir sluttresultatet bedre da. Du får den også ut på markedet mye raskere.
- Vi begynte å se på 3D-printere for kanskje åtte, ti år siden og trodde det ville gå 15-20 år før de kunne produsere brukbare produkter til golf. Her er vi, mindre enn et ti-år senere, og vi har det første produktet klart for golfere over hele verden som kan teste det, sier Mike Yagley, Cobras Vice President of Innovation og AI.

Verdens første 3D-printede  golfkølle

Cobra SUPERSPORT 35 er produsert med HPs Metal Jet Printer og skrevet ut i et stykke 316 rustfritt stål. På grunn av den avanserte fagverkskonstruksjonen får den en ekstremt lett, men vridningsstiv, kropp, og kan plassere vekt bak trefflaten og ut i hjørnene for å gi både stabil rull og høy MOI. I tillegg er putteren utstyrt med en innsats fra SIK Golf som har en patentert trefflate med fire forskjellige loft som gir samme rull uansett om du slår ballen opp eller ned på  ballen når du putter.
- Denne putteren er den første i sitt slag og er et lysende eksempel på banebrytende design- og produksjonsegenskaper til HPs Metal Jet 3D-teknologi," sier Uday Yadati, global sjef for HP Metal Jet.

En av medeierne til SIK Golf er Bryson DeChambeau som nylig vant US Open med Cobras ONE Length-køller og som regnes som en av verdens beste puttere.
- Jeg har hatt stor suksess opp gjennom årene med min SIK-putter og ble veldig glad for samarbeidet mellom SIK Golf og Cobra, men også for Cobras ambisjoner om å utvikle en ny måte å produsere utstyr på, sier Bryson DeChambeau.

Mer på vei

Dette er bare begynnelsen ifølge Martin Willners, Nordic Marketing Manager Cobra Puma Golf. Allerede i 2021 vil Cobra lansere ytterligere to produkter med 3D-teknologi. Du kan lese om dem først her på Golfstore.no
Hvis vi ser lenger inn i fremtiden, så ser Martin Willners at 3D-printede  køller vil påvirke måten vi fremstiller køller på – på flere måter.
- Ta Custom Fitting for eksempel. Der tror jeg vi vil kunne utføre tester og printe ut skreddersydde  køller til kunden på stedet. Når dette blir mulig er litt vanskelig å si. Men det kommer, det er jeg sikker på.

COBRA SUPERSPORT 35

Cobra SUPERSPORT 35 er produsert med HPs Metal Jet Printer og printet ut i et stykke 316 rustfritt stål. Putteren har et Lamkin Sinkfit Smart Grip med Cobra Connect.

Kort film om teknikken og hvordan putterne ser ut:
Klikk her
(55 sek)

Bryson om 3D-printning:
Klikk Her
(2,29 min)


Siste nytt fra Callaway

Nye spillforbedrende Big Bertha B-21 har sjenerøst offset som motvirker slice og Callaways mest avanserte tekniske finesser som gir deg mer lengde.

Er i butikken fra og med 10. september.

Les mer her, Big Bertha B-21 Jern

Les mer her, Big Bertha B-21 Hybrid

Les mer her, Big Bertha B-21 FW

Les mer her, Big Bertha B-21 Driver


T-SERIES & VOKEY SM8 – ALL BLACK

Nå slipper Titleist en etterlengtet utgave av SM8 og T-series, nemlig All Black. Køllene kan kun bestilles som et custom-alternativ og det er et bekrenset antall køller tilgjengelig. Kontakt din nærmeste Golfstore-butikk – her gjelder det å være tidlig ute!

SM8 All Black – Kan bestilles allerede nå, med levering fra 28 august.

T-series Black – kan bestilles fra 13 august, med levering fra 28 august.


Siste nytt fra TaylorMade

Nye P•770 er mer kompakt enn P•790 og har et kortere blad, en tynnere topplinje og smalere såle. Den smidde og hule konstruksjonen med SpeedFoam gir eksplosiv ballhastighet og tilgivende egenskaper.

Er i Golfstore-butikken fra og med 4. september.

Les mer her, P•770

Les mer her, P•790


Ping Heppler

En etterlengtet nylansering! Putter-serien Heppler, leverer et følsomt treff, stødig grep og smakfullt design.

Les mer her


Cobra Speedzone driver

Cobra lanserer etterfølgeren til 2019s suksessdriver F9, Cobra King SpeedZone med infinity Face inspirert av F1. Kommer til din Golfstore-butikk 17. januar.


Kick-start sesongen med en Cobra Custom Fitting

Book en Custom Fitting Lesson™ allerede i dag! Her finner du din Golfstore-butikk.


Wilson Driver vs. Driver 2

Følg TV-serien der Wilson Golf bruker formatet til en dokumentarsåpe for å utvikle sin nyeste driver. 14 lag konkurrerer mot hverandre for å kunne presentere et vinnende konsept for en jury som består av en golf-gal hockey-legende, en utstyrspesialist og Wilson Golfs VD. Serien har 7 episoder og finalen sendes 13. november. Laget som vinner får $250.000, og driverne selges dagen etter siste episode, 14. november.

Episode 6: Celebrity Pro-Am

Episode 7: Winner Takes All