
Slik vant ping de svenske stjernene
I Solheim Cup spiller to svensker med Pings køller; Maja Stark og Linn Grant. Men de er bare to blant mange svensker som har stolt på firmaets køller. Vi spør oss selv om det er en tilfeldighet, og tar turen til Pings svenske kontor i Helsingborg for å få svaret.
– Det at vi satser på jenter er noe som gjennomsyrer hele kulturen i Ping, sier Patrik Bäckbom, nordisk sjef.
Listen er lang. Før Annika Sörenstam signerte en månedskontrakt med Callaway, spilte hun akkurat som idolet Liselotte Neuman Ping. Hvis vi går litt fram i tid så gjorde Mia Hjorth og Carin Koch det samme og senere også Louise Stahle og Louise Friberg.
Det er altså en slags tradisjon.
– Kvinnegolf har alltid stått Pings hjerte nært, og merket har nok alltid appellert til damene fordi vi kan utvikle køller som passer dem godt, slik at de ikke føler seg hemmet av for tunge og klønete køller som er vanskelige å håndtere, sier Patrik og legger til:
– En så enkel ting som seks forskjellige grepstykkelser gjør det også enkelt for oss å finne den rette for hver spiller.
Vi møtes i Ramlösa, et steinkast fra Rya Golf Club hvor firmaet hadde sitt tidligere kontor. Geografi har spilt en rolle. Linn Grant har vært proff i klubben, og forholdet til firmaet har eksistert siden hun var ung.
– Vi ble kjent med Maja da hun spilte Junior Solheim Cup og kom inn i Ping-familien på den måten. Det handler om langvarige relasjoner som Ping har vært flink til å bevare, sier Patrik og minner om at Ingrid Lindblad, som i skrivende stund også er verdens beste kvinnelige amatør, også spiller Ping.
– Mange av dem har gått på college, hvor ping alltid har stått veldig sterk. Nesten alle hadde bagen vår da de studerte, og vi fikk en vei inn til de gode spillerne. Vi har alltid støttet både jenter og gutter fra ung alder, og mye handler om å tidlig bygge relasjoner og tillit.
Når Linn, Maja og de andre jentene pegger opp mot USA i Solheim Cup på Finca Cortisin, gjør de det ikke bare med Pings køller i hånden. For første gang i firmaets historie er Ping også ansvarlig for det europeiske lagets klær.
Ping-klær har eksistert i mange år. Men i lang tid ut-lisensierte vi navnet. Den siste som hadde lisensen i Europa var Umbro, som fikk muligheten til å designe klærne og deretter sette på Pings logo. Så ble Umbro kjøpt opp av Nike, og siden Nike ikke drev med golf, ble det en splitt her, forteller Patrik.
Noen av Umbro-gutta ønsket å satse videre på golf og startet firmaet Ping Collection, hvor de fortsatte å jobbe med Pings klær. Rundt 2015 kjøpte Ping firmaet og har i dag sin egen designavdeling for klær.
– Produktene har blitt bedre og bedre, og nå følte vi at vi hadde blitt så sterke på markedet at det hadde vært gøy å også kunne være offisiell klessponsor for Solheim Cup. Det er en fjær i hatten for oss.
Dermed har Ping, nå 33 år etter at firmaets gründer Karsten Solheim startet Solheim Cup, enda flere fingre med i spillet.
En stor, men logisk satsing som gjør Patrik og hans kollegaer på Ping unike.
– Vi gjør bare ikke en stor forskjell mellom damer og herrer. Allerede i 1990 da Karsten og Louise Solheim startet Solheim Cup, var det en ekstremt stor investering. Det kom fordi de virkelig ønsket å gjøre noe tilsvarende herrenes Ryder Cup. Det ligger nok i kulturen i firmaet det å ikke gjøre forskjell.