Adidas – tilbake i rampelyset

Tidlig på 2000-tallet bar stjerneskudd som Sergio Garcia og Justin Rose klær fra Adidas. Men etter noen år havnet klærne ofte på salgstativene. Man kunne tro at Adidas var i ferd med å forlate golfen.
Men nå har vinden snudd. Sportsmerket har igjen plassert seg midt i begivenhetenes sentrum, og satsingen innen golf virker verken forsiktig eller midlertidig. Adidas er mer trendy enn noensinne og det opplagte valget for mange – fra amatører verden over til tourstjerner som Ludvig Åberg.

– Adidas har fått ny fart fordi vi har lagt alt vårt fokus på virkelig å forstå golfens utvikling de siste årene. I dag er golfspilleren ikke bare ute etter funksjonalitet, men ønsker også merker som passer med deres livsstil både på og utenfor golfbanen, sier Sam Strange, General Manager i Adidas Golf Europe, og fortsetter:
– Ved å kombinere innovasjon og design med den moderne golferens behov har vi klart å skape en stor interesse for merket vårt.

Med blikket rettet mot de unge golferne

Golf har historisk sett vært forbundet med en tradisjonell og konservativ kleskode. Men i dag møter sporten en ny generasjon spillere som søker noe helt annet. Noe Adidas har tatt på alvor i utviklingen av de siste års kolleksjoner. Resultatet sees blant annet i et samarbeid med moteikonet Johan Lindeberg, og en ny retro-linje som raskt ble svært populær.
– Vi har snakket med golferne selv og også undersøkt de større motetrendene, slik at vi kan være sikre på at produktene våre føles riktige for den moderne golfspilleren. Alt vi gjør skal reflektere deres behov, sier Sam.

Ledende på flere fronter

Også når det gjelder bærekraft har Adidas tatt en lederrolle ved å utvikle og produsere plagg i resirkulerte materialer med lav miljøpåvirkning – noe som passer godt til grønne fairways der stadig flere spillere etterspør ansvar fra merkene.
Adidas’ comeback handler ikke bare om sport, men også om å være der hvor fremtidens golf utspiller seg – i møtet mellom tradisjon og innovasjon, mellom golfbanens grøntområder og byens puls. Det er her merket nå bygger sin nye identitet, og her golfen igjen blir et av de viktigste utstillingsvinduene.
– For oss handler det om å gjøre golf både spennende og tilgjengelig, samtidig som vi holder fast ved arven vår innen spillet, avslutter Sam.