Det var ikke bedre før

Det blir alltid påstått at årets køller går lengre enn fjorårets. Vi forstår at den kritiske forbrukeren tar dette med en klype salt når det gjelder noen modeller, også selv om produsenten kan referere til tester som støtter denne påstanden. Hvor langt en kølle går avhenger av hva du sammenligner med, hvem som slår og hvordan køllen er konfigurert når det gjelder skaft, loft og vektposisjonering. Men at dagens køller går lenger og rettere enn før, det er det ingen tvil om. Spesielt tydelig blir det når vi på Golfstore sammenligner gammel teknologi med moderne over en lengre periode. Det bestemte vi oss for å gjøre. Vi testet en 20 år gammel Cobradriver, Ti Oversize, og sammenlignet den med en helt ny modell, F9 Speedback. Det er kanskje ikke en test som vil få en vitenskapelig status, men er allikevel ikke så veldig langt unna.Vi har også gjort en sammenligning av gamle jernkøller. Cobras F9 Speedback ble testet mot to eldre ytterligheter: en smidd Mizuno MP-30 (muscleback) fra 2001 og en spillforbedrende kølle som Nike CPR fra 2003. I alle tilfellene var forskjellene overraskende store. At det ville variere i forhold til både lengde og nøyaktighet var forventet. Men forskjellen var faktisk større enn vi hadde trodd. Det har altså skjedd mye de siste ti årene. Det var allerede merkbart under oppvarmingen. Den nye modellen ga en carry på 240 meter og ballen rullet til 263. Da vi byttet til den 22 år gamle modellen, landet det første slaget i skogen til høyre for rangen. Den andre ballen ble en kraftig hook. Den tredje ballen gikk rett; ca. 200 meter carry. Etter sju, åtte baller begynte vi å få dreis på slagene. Men mer enn 220 meter carry oppnådde vi aldri.

Men at dagens køller går lenger og rettere enn før, det er det ingen tvil om

For å gjøre testen mer allmenngyldig, så lot vi en helt vanlig spiller med handicap 18 teste køllene. Da vi utførte testen tok vi bort de verste slagene og missene. Det handler om slag der vi ikke kan laste køllene men som kan gi en stiv rygg og en dårlig sving. Og det gjelder både de nye og de gamle køllene. Da Cobra Ti Oversize kom for 20 år siden, ble den sett på som en lettspilt kølle.
«Da hadde man nettopp begynt med «bulge and roll», en buet trefflate som var tilgivende i forhold til tidens mål, sa Nikhil Dhawan på Cobra.
«Jo større «bulge and roll», desto mer tilgivende blir køllen. Da Ti Oversize kom, var denne revolusjonerende med sine tilgivende egenskaper. Den er bra – hvis man treffer sweetspot. Men i dag er hodene større, og det gir mer ”bulge og roll”, noe som resulterer i at dagens køller blir mer tilgivende.” En morsom detalj var at svinghastigheten til begge køllene var nesten identisk. Selv om hodet til den gamle Cobra-driveren er mye mindre og bør gi lavere luftmotstand. Det er fordi Cobra har jobbet mye med å forbedre de aerodynamiske egenskapene på den nye modellen.
«Det er utrolig at denne store køllen kan bevege seg med samme hastighet som den lille,» sa Nikhil Dhawan på Cobra. «I forhold til vekten og størrelse til den gamle så burde den bevege seg raskere gjennom luften enn køllen med det store hodet, men på grunn av teknologien med lett skaft og lett hode kan vi oppnå samme hastighet».

Derimot får du ikke samme lengde med den gamle køllen. Ballhastigheten er 4 mph lavere – det er ikke så mye – men da utgangsvinkelen kun er 4,3 i gjennomsnitt, så vil startvinkelen ikke bli optimal. Det er delvis på grunn av køllens lave loft, men også på treff-flatens konstruksjon, og hodets tyngdepunkt er forskjellig.
”Jo lavere tyngdepunktet er, desto høyere starter ballen. Høyere utgangsvinkel påvirker lengden selv om ballhastigheten er den samme siden ballen er lenger i luften», forklarer Nikhil.
Dagens «face» er også mye bedre i dag. De har en innebygd trampolineeffekt. Spesielt var den gamle køllen ikke tilgivende ved dårligere treff. Spredningen var betydelig større sideveis, og det krevdes en betydelig skarpere sving (og flere slag) for å få til minst tre ganske rette treff som underlag i Trackman. Et virkelig godt treff med den 20 år gamle driveren kom ikke så langt som slaget med Speedback-driveren. 

Testkøller: Gjennomsnittlige tall

Alle slagene ble slått med rangballer, noe som betyr at lengdeangivelsene er ca. 10–15 prosent kortere enn med en vanlig ball.

2019: Cobra F9 Speedback, Driver 12°
1997: Cobra Ti Oversize, Driver 8,5°
2019: Cobra F9 Speedback, Jern-7, grafittskaft
Køllehastighet
99,7
98,2
86,6
Ballhastighet
138,6
134,5
116,2
Utgangsvinkel
12,4
4,3
18,4
Spinntall
2 733 rpm
2 532 rpm
5 956 rpm
Carry
185,3
130,5
145,6
Total
212
178
153,7
2002: Mizuno MP-30, Jern-7, stålskaft
2005: Nike CPR, Jern-7, grafittskaft
Køllehastighet
86,6
80,7
Ballhastighet
104,1
97,4
Utgangsvinkel
24,1
27,4
Spinntall
4 086 rpm
3 181 rpm
Carry
134,8
122,6
Total
147,8
135,2

Jernkøllene viste samme tendens. Ingen hadde forventet at Mizuno MP-30 skulle hevde seg på samme måte som den nye modellen. MP-30 ble ikke fremstilt for å gå langt, men for å være konsekvent i lengde, og i tillegg er det en kølle som gir spilleren mulighet for å forme slag, det vil si å bestemme hvilken skrue ballen skal ha. Den modellen hadde også, som seg hør og bør, stålskaft. Køllen var ganske jevn i lengden, men ballen reagerte også tydelig på variasjoner i hvordan bladet ble levert til ballen. Minimalt avvik i svingbane og i hvordan køllens trefflate ble levert til ballen ga resultater. 

En moderne spillforbedrende kølle reduserer resultatet av nettopp slike uregelmessigheter. ”MP-30 har en lavere MOI enn en mer tilgivende kølle. Treffer du litt høyre eller venstre, så åpner og stenger køllen seg raskere. Høyere MOI gir mer stabilitet.” Nike CPR-køllene var et tydelig eksempel på dette. De var veldig konsistente i retning og lengde, men det var faktisk den køllen som, tross grafittskaftet, gikk kortest. Spinntallet var veldig lavt og det samme var ballhastigheten. Flere slag med Cobras nye jernmodell var akkurat like lange som carry-en med den 20 år gamle driveren. Og det kan man jo kalle en utvikling!

Velkommen inn i butikken! Her vil vi fortelle deg mer om den nye teknologien som vil bringe spillet ditt til helt.