
Fra tubesokker til golfmote
Med mye hjelp fra unge progressive golfere har Adidas gått fra å være et tradisjonelt sportsmerke til et av de ledende merkene innen golfmote. Hvordan skjedde det?
Historien tar blant annet utgangspunkt i England, med en jente som i egentlig ikke følte seg så velkommen i golfen. I løpet av skoleårene var Mia Baker en sporty jente som likte å prøve nye ting. Hun likte å både å trene og å konkurrere, men hun hadde aldri vurdert profesjonell idrett.
Hennes interesse for idrett var i utgangspunktet mer basert på det sosiale enn det å oppnå resultater, samtidig som økonomien satte begrensinger på hennes muligheter.
I 2019 kom golf inn i Mias liv for første gang. De «stive vibbene» rundt golf gjorde at hun tidligere hadde holdt avstand. Men nysgjerrigheten tok overhånd og hun ville prøve det. Golfreisen begynte i en golfbutikk på jakt etter sine første golfsko. Men opplevelsen i butikken var ikke positiv, og hennes oppfatning av at golf var stivt og ikke veldig imøtekommende ble grunnlagt.
– Golfbutikken hadde ingenting for kvinner. Den tilhørte en av Storbritannias største kjeder, men hadde fjernet alle dameklær og damekøller.
– Siden jeg er veldig opptatt av likestilling, kontaktet jeg kjedens administrerende direktør og begynte kort tid etter å hjelpe dem mot endringene jeg ønsket å se. I dag har de klær og køller for kvinner igjen.
Mia dokumenterte sin reise gjennom golfverdenen via sosiale medier. Innleggene handlet om alt fra de første timene, til sosiale utfordringer og visning av ulike kleskolleksjoner.
– Jeg skjønte raskt at jeg hjalp andre nye golfere, som var i samme situasjon som meg.
I dag jobber Mia med blant annet Adidas, TaylorMade, BMW, IMG og The R&A.
– Jeg blir ofte kalt den gladeste golfspilleren på YouTube, sier hun.
Fra Adidas’ side ser de store fordeler ved å lytte til og jobbe med progressive personligheter som Mia Baker. Unge mennesker som elsker golf, men samtidig ønsker å endre noe. Dette er i tråd med selskapets ambisjoner, da de i økende grad ønsker å vise at det er mulig å kombinere fashion-sport med funksjonelle golfklær. Det er et konsept de satser tungt på og som har ført til en helt ny linje de har kalt S2G – street to golf.
Som du kan høre av navnet, skal du kunne gå rett fra den 18. greenen til after work, noe som Adidas med Mias hjelp innså er veldig viktig for å tiltrekke seg den nye generasjonen golfere, som kanskje ikke føler seg helt komfortable med de tradisjonelle golfklærne.
Selskapets unge og sporty image personifiseres av Mia Baker, men selvfølgelig også av nye stjerner som Ludvig Åberg og Linn Grant. Et eksempel på eksponeringen Adidas får var da Linn Grant hadde på seg klærne som ble fremstilt i selskapets nye samarbeid med Johan Lindeberg Jay3lle under British Open 2024.
– Det at de bruker Adidas betyr selvsagt mye og har en veldig positiv effekt på både oss og salget i Golfstore-butikkene. De er veldig populære og ydmyke mennesker som er lette å like. Siden de spiller så bra, betyr det selvsagt at Adidas er veldig synlige, sier Pelle Axelsson, i Sports Backup, distributør for Adidas Golf i Norden.
– Ludvig- og Linn-effekten har stor betydning for golfinteressen i Sverige. Det er mer snakk om golf, folk ser mer på golf og jeg tror ikke det er mulig å måle hvor viktig det er at vi har sterke spillere på herre- og kvinnesiden. Hele bransjen drar nytte av dette.