Bærekraft er en selvfølge for Röhnisch

Et av golfbransjens ledende foretak når det gjelder bærekraft er det svenske klesmerket for kvinner, Röhnisch, som de siste årene gjentatte ganger berømmes for sitt arbeid.
– For oss er det ikke et valg, det er en selvfølge. Vi vil ha en planet der folk lever og har det bra, hvor man kan fortsette å både produsere og selge klær, men gjøre det på en bærekraftig måte der de også holder lenge, sier foretakets produkt og bærekraftssjef Natassja Almlöf, og legger til:
– Derfor jobber vi enten med økologisk materialer som naturen kan bryte ned eller med resirkulerte syntetiske materialer, som så helst ikke blandes med noe annet, men kan resirkuleres flere ganger.

Overgangen til et mer bærekraftig foretak er ikke noe som skjer over natten. Allerede i 2015 valgte Röhnisch å fokusere på problemstillingen, og siden den gang har utviklingen vært konstant og dag for dag blitt en stadig sterkere del av foretakets DNA.

I 2016 ble 20 prosent av de fremstilte plaggene vurdert som fremstilt på en bærekraftig måte, et tall som kom opp på 90 prosent i 2023. Målet er å nå 100 prosent innen 2025.
– Vi nærmer oss og har det innen rekkevidde. Men det har faktisk vært enklere enn mange kanskje tror, mye på grunn av at vi er en mindre bedrift og har god kontakt med våre leverandører.

Hvordan måler dere?
– Som foretak har vi en høy grense for det vi kaller bærekraftige produkter. Det er ingen spesifikke grenser i EU akkurat nå for når et plagg kan kalles bærekraftig. Derfor har vi satt våre egne grenser, og har valgt at 70 prosent av et plagg skal inneholde bærekraftig materiale for å kunne kalles bærekraftig. Siden har vi jobbet etter det.

Sportsklær generelt, og golfklær spesielt, må være elastiske for at utøveren skal yte sitt beste. Derfor bruker Röhnisch mye polyester, et syntetisk materiale som egentlig ikke forbindes med bærekraft. Men faktum er at mye av den polyesteren Röhnisch bruker, er gjenbrukt fra gamle plagg.
– Historisk sett har prisen avskrekket noen, men siden etterspørselen nå er stor, tilbyr mange leverandører resirkulert polyester, noe som betyr at prisene har gått ned. Så bruker vi selvfølgelig også naturlige materialer som økologisk bomull som naturen kan ta vare på hvis den ikke gjenbrukes.

Samtidig som de bærekraftige materialvalgene blir en stadig tydeligere ting for foretaket, ser Natassja også en økende bevissthet hos forbrukerne.
– De vil kanskje ikke betale mer for å bli bærekraftige, men så lenge prisen er den samme, velger de gjerne det bærekraftige alternativet.

Når det gjelder resirkuleringsarbeid internasjonalt, er de tre R-ene et allment akseptert konsept som tar sikte på å kaste mindre (Reduce), gjenbruke (Reuse) og resirkulere (Recycle).
Men på Röhnisch har du også fire P-er du jobber mot.
– Product, Planet, People and Progress. Det handler om å måle hvor vi er i dag med produktene og materiale våre, ha så liten innvirkning på klimaet som mulig når de gjelder blant annet transport, hvem som jobber med oss og hvem vi jobber med, og bevege oss mot de målene vi har som foretak.

Hvem som jobber for deg og hvem du jobber med er et interessant spørsmål. Er det ikke slik at majoriteten hos dere er kvinner i en bransje som ellers er sterkt mannsdominert.
– Vi er et foretak som kun produserer dameklær, og 100 prosent av vårt designteam er kvinner og dermed vet hva som kreves for at aktive kvinner skal føle seg komfortable og sterke når de trener. For tiden er 81 prosent kvinner og 19 menn. Vi har även en kvinnlig vd och en majoritet av kvinnor i styrelsen. Vi har en kvinne som administrerende direktør og en overvekt av kvinner i styret. Dette er naturlig når man fremstiller dameklær.

Hva tror du vi kan gjøre i golf for å oppnå større likestilling?
– Jeg er mor til tre barn, og jeg kan si at familielivet er mer likestilt i dag enn det var tidligere. Når det er sagt, tror jeg at golfindustrien også endrer seg, og at kvinner i økende grad har lys til å spille golf med vennene sine, på lik linje som menn. Endring tar ofte tid, men vi er på god vei.

Med disse spørsmålene i bakhodet, hvilke trender innenfor bærekraft ser du vokse seg sterke i fremtiden?
– Fra 2024 skal digitale pass implementeres, noe som betyr at du vil kunne se hvor hvert plagg kommer fra; hvor materialene kommer fra, hvor det produseres, samt hvordan og hvor du skal reparere plagget hvis det har gått i stykker. Passene kommer i form av en QR-kode som du kan skanne og deretter få tilgang til detaljert informasjon online.
– Dette innsynet betyr at kundene blir enda mer bevisste på valgene sine.
– Hver bedrift vil også kunne måle sitt karbonavtrykk og tydelig se hvor stor forskjellen er hvis vi for eksempel velger å produsere en jakke i resirkulert polyester og deretter sende den med båt i stedet for I fly.
– I tillegg vil alle større foretak bli pålagt å rapportere inn sine tall sammen med en bærekraftrapport med målsettinger. Også dette skaper bevissthet.
– For mindre foretak og enkeltpersoner handler det om å inkludere denne tankegangen i hver eneste lille beslutning man tar.

Natassjas tre tips til mer bærekraftige innkjøp:

  • Unngå flyfrakt
  • Velg naturlige materialer fremfor syntetiske
  • Bruker du syntetiske plagg, kjøp plagg i samme fibertype slik at det kan brytes ned eller gjenbrukes.