
Röhnisch ønsker nye lover om bærekraft velkommen
I vinter kunne du lese her på GolfStories at Röhnisch er et av firmaene i golfbransjen som jobber hardest med bærekraft. Nå er det klart at firmaet har klart å nå 93 prosent bærekraftige plagg i kolleksjonen for 2024, og at 30 prosent av høstkolleksjonen også er sirkulær, det vil si kan resirkuleres eller brytes ned i naturen.
Som kunde er det ikke lett å vite hva som er et bærekraftig plagg. Röhnisch selv klassifiserer produkter som inneholder minst 70 prosent resirkulerte eller økologiske materialer som bærekraftige. At hele 93 prosent av Röhnischs’ klær matcher denne kravspesifikasjonen er noe Natassja Almlöf, Product Manager & Head of Sustainability, er stolt av.
– Personlig synes jeg at bærekrafts arbeid er den morsomste delen i det vi gjør. Det handler om å holde seg relevant, og det er noe man må jobbe med hvis man skal overleve, sier hun.
Med all den informasjonen som må være på plaggene, tror jeg at forbrukeren vil bli informert og påvirket til å ta mer bærekraftige valg.
Hva er det nyeste innen bærekraft i klesbransjen?
– Det nyeste er generelt at det blir forbudt å destruere usolgte varer og et krav om separat tekstilinnsamling. Kommunene har ansvaret for innsamling av kommunalt og privat avfall, men bedrifter og klesprodusenter er selv ansvarlige for restene sine, som i hovedsak gjelder reklamasjoner og varer som ikke blir solgt.
– Målet er å redusere overproduksjon og tekstilavfall. Det betyr at bedrifter som markedsfører klær, sko og tekstiler må dekke kostnadene ved innsamling av avfallet, samt sortering og gjenvinning, forklarer Natassja.
Forskning på forbrukeratferd viser at en tredjedel av klærne vi kjøper aldri blir brukt. I tillegg kastes dobbelt så mye klær i forhold til hvor mye som gjenbrukes.
– Man ønsker å øke antall plagg som sirkuleres ved å sende flere plagg til secondhand. Nyproduksjon skal rett og slett koste mer, da brukbare tekstiler allerede er tilgjengelig.
Firmaer presses dermed av nye EU-lover til å bli mer bærekraftige. Ved å holde deg informert og ta bevisste beslutninger, kan du som forbruker også gjøre din del.
– Det snakkes mye om sporbarhet og synlighet. Det er også her det digitale produktpasset kommer inn i bildet, som hjelper deg som forbruker med å finne ut hvor i verden plagget kommer fra og hvordan det er laget. Her vil du kunne lese om klimaavtrykket til plaggene, hvilke materialer som er brukt og hvordan de kan resirkuleres.
– Med all den informasjonen som må være på plaggene, tror jeg at forbrukeren vil bli informert og påvirket til å ta mer bærekraftige valg.
I en drømmeverden er et plagg laget av et allerede resirkulert produkt, hvor et naturmateriale som bomull f.eks, vaskes og brytes ned til små fibre. Fibrene kjemmes og veves deretter til et nytt garn som til slutt brukes til å fremstille en trøye, for eksempel. Deretter brukes plagget og selges second hand flere ganger, før det resirkuleres og brukes til å lage nye plagg.
– Dette er ikke så utbredt ennå, fordi det er vanskelig å kontrollere at kvaliteten er konsistent når du bruker en resirkulert fiber, det krever rett og slett mer arbeid. Det er med andre ord en omstilling som hele bransjen må ta på seg. Derfor er det også litt dyrere å være en bærekraftig bedrift i klesbransjen.
– Vi trenger flere innovative løsninger, slik at det blir lettere å produsere resirkulerte materialer, avslutter Natassja.