Ryder Cup 1927 og veien til toppen

Historien om FootJoy begynner tilbake i 1857 når skomaker Fredrick Packard bestemmer seg for å slutte å jobbe for sin far i Brockton, Massachusetts. Det tar ikke lang tid før han starter sin egen virksomhet, og i 1910 tiltrekker Harvard-studenten Perley Flint ham. I 1923 arrangerte firmaet, som da het Field & Flint, en konkurranse der ansatte ble bedt om å foreslå firmaets nye navn. En kvinne reiste seg fra symaskinen og utbrøt «FootJoy».

Hun mottok premie på 50 dollar og sko merket fikk et passende navn.

Flint var en lidenskapelig golfspiller, og det varte ikke lenge før FootJoy ga ut sin første golfsko, og la grunnlaget for golfens eldste og mest suksessrike sko merke i dag.

Denne første FootJoy-skoen ble introdusert i 1923 og var en håndlaget skinnsko raffinert med metall-spikes under sålen. Da Walter Hagen, verdenskjent for sin ekstravaganse og stilsikkerhet, ledet det amerikanske Ryder Cup-laget fire år senere på Worcester Country Club, bestemte han seg for at amerikanerne skulle bruke FootJoys sko.

En av spillerne hans, Johnny Farrell, forelsker seg i skoene som han bestemte seg for å bruke i US Open i 1928, en turnering han vant etter en 36-hulls langt spill mot legendariske Bobby Jones. Seieren var skoenes første offisielle tour-seier og var starten på noe stort. Og nå, nesten hundre år senere, passerte firmaets 8000 seire på touren.

Og suksess avler suksess.
Det faktum at skoene kom til å bli brukt av Arnold Palmer, Jack Nicklaus, Gary Player og flere av de andre store stjernene var selvfølgelig fantastisk markedsføring for FootJoy, men spillernes tilbakemeldinger skapte også gode forutsetninger for at FootJoy kunne forfine sitt produkt år etter år. Dette er en av grunnene til at FootJoy fortsatt er det vanligste valget blant profesjonelle på verdens beste golf-tourer.