Slik er en golfball bygget opp – for å passe til ethvert slag

Uretan er betydelig dyrere å produsere enn ionomer, og er i tillegg til all forskning som er investert i premiumballene, den hovedsakelige årsaken til prisforskjellen.
Da bør vi også nevne mønsteret på skallet, som kalles dimples. Disse gropene lar ballen fly jevnt, men de er også aerodynamisk optimalisert for at ballen skal fly langt.

Mellomlag som gjør en forskjell

Jo lenger du slår, jo raskere beveger golfkøllen seg gjennom treffene, og jo mer bruker du de innerste delene av ballen. Ved et hardt treff på golfballen blir dermed skallets egenskaper marginalisert.
På slag hvor du hovedsakelig er ute etter lengde, vil du at ballen skal spinne mindre og dermed fly rettere, og det er for å gradvis imøtekomme dette og for å skape optimale innfallsvinkler mot greenen at leverandørene har utviklet forskjellige lag mellom skallet og kjernen.
Det finnes baller med opptil seks forskjellige lag, med håp om å optimalisere ytelsen til hver type slag. Noen teorier har imidlertid vist at for mange lag kan føre til tap av energi, som får ballen til å miste lengde. Det mest vanlige i de fleste premiumballer er mellom tre og fem lag.

Kjernen – hardheten på ballen og den lengste driven

Du engasjerer de innerste delene av ballen når du slår et langt drive, og det er til denne delen av ballen at energien fra køllen din overføres. De som klarer å produsere baller som flyr langt, har med andre ord lyktes med å utvikle en gummiblanding som lar energien overføres på en god måte. Avhengig av hvor hardt du svinger, er det også kjernen som gir ballen følelsen av å være hard eller myk. Hardhet beskrives ofte med ordet kompresjon, som refererer til hvor mye kjernen (som er hardere enn de ytre lagene) lar seg trykkes sammen.